Apie Gajatri mantrą

Apie Gajatri mantrą

Reikėtų aiškiai suprasti Gajatri mantros esmę ir jausti joje minimos 
spindulingosios Esybės – Atmasvarūpos – ir savo tapatumą. 
Gajatri apleis tik tie, kurie nežino šios mantros prasmės.
– Satja Sai Baba

Didysis išminčius Višvamitra paliko mums Gajatri mantrą kaip stebuklingą formulę, padedančią dvasiškai tobulėti.

Mantros tekstas


Bhagavanas Satja Sai Baba sako, kad pirmieji devyni mantros žodžiai reiškia devynis aukščiausiosios Tikrovės aspektus:
1. OM – garsas kaip kūrinijos pagrindas, Brahmanas;
2. Bhur – Žemė – materialusis lygmuo;
3. Bhuvah – atmosfera, eteris – subtilusis lygmuo;
4. Svaha – Dangus, sritis virš Bhuvah – priežastinis lygmuo;
5. Tat – Tatai, aukščiausioji Tikrovė, vadinama tiesiog Tatai (arba Tai), nes jos neįmanoma apibūdinti žodžiais;
6. Savitur – Saulės deivė Savitrė, kuri prilyginama gyvybę teikiančiai energijai, esančiai saulėje;
7. Varenjam – garbiname;
8. Bhargo – spindėjimas, švytėjimas; švietimas;
9. Devasja – dieviškas spindesys arba malonė.

Paskutinė eilutė yra malda:
Dhymahi – mes apmąstome, medituojame;
Dhijo Jo Nah – reiškia intelektą;
Pračodajat – prašydami, maldaudami, melsdami.

Bhagavanas Satja Sai Baba persakė šią mantrą paprastais žodžiais ir paaiškino, kad tai malda Dieviškajai Motinai:
„O Dieviškoji Motina, mūsų širdys pilnos tamsos.
Prašome, išsklaidyk šią tamsą ir apšviesk mus.“

Mantros kalbėjimo laikas

Satja Sai Baba sako: „Gajatri mantrą reikia kalbėti tris kartus per dieną – rytą, vidurdienį ir saulei leidžiantis.
Šie laiko tarpai vadinami sandhja kalam, t.y. nakties ir dienos, ryto ir vakaro bei dienos ir nakties susitikimu.
Laikas gali būti trejopas – rimties (satvinis), veiklos (radžasinis) ir tamsos (tamasinis).
Diena dalijama į tris dalis:
1. Po keturias valandas tarp 4 ir 8 val. ir tarp 16 ir 20 val. – tai rimties (satvinis) laikas;
2. Aštuonias dienos valandas, nuo 8 iki 16 val., kada visos būtybės, įskaitant gyvulius ir paukščius, dirba kasdienius darbus – tai veiklos (radžasinės) valandos;
3. Aštuonias valandas tarp 20 ir 4 val., kada daugiausia laiko praleidžiama miegant – tai tamsiosios (tamasinės) valandos.“

Gajatri reikėtų kartoti satviniu laiku (nuo 4 iki 8 val. ir nuo 16 iki 20 val.) bei vidurdienį.

Gajatri kartojama:
– pabudus iš miego;
– prieš einant miegoti;
– vidurdienį, prieš valgį – maistas bus pašventintas ir virs auka Dievui;
– prausiantis po dušu ar vonioje – tai irgi yra abišeka (apsiprausimas), ji aukojama Dievui, gyvenančiam viduje.

Gajatri kartojimo nereikia riboti tik šiuo laiku, nes, pasak Sai Babos, ją galima giedoti bet kur, bet kuriuo metu, taip pat ir naktį. Ją galima kartoti kai žmogus keliauja, vaikšto, dirba ar guli, ją galima giedoti garsiai, tyliai arba mintyse. Ji turėtų būti kartojama 3 kartus, 9 kartus arba tiek, kad tas skaičius dalytųsi iš 3 arba 9. Giedant su grupe (pavyzdžiui, per bhadžanas) ją reikėtų kartoti tik 3 kartus. Iš tiesų Gajatri kartojimui nėra ribojimų, bet paprastai ji giedama 108 kartus. Po giedojimo kartojamas žodis Šanti (Ramybė).

Kad Gajatri giedojimas būtų tikrai veiksmingas, reikia vykdyti du reikalavimus. Pirma, tarimas ir ritmas turi būti labai tikslūs, kiekvieną žodį ištarti aiškiai, atskirai, neskubant. Antra, reikia giedoti su meile. Antrąjį reikalavimą galima lengvai įvykdyti, jei savo atsidavimą ir meilę nukreipsime į Satją Sai Babą, kuris yra Sarvadevatha – kuriame yra visi Dievai, įskaitant ir Gajatrę.

Geriausia Gajatri mantros mokytis iš įrašo, kur ją kartoja pats Satja Sai Baba. Šio įrašo klausytis galite čia >>.

Gajatri reikšmė

Gajatri vadinama Vedų motina. Joje yra visa Vedų mokymo esmė, pagrindiniai keturių Vedų teiginiai.
Ji vadinama Gajatri, nes saugo tą žmogų, kuris ją kartoja. Žodis Gayatri kilęs iš žodžių GAYAntham TRIyate iti ir reiškia „Tas, kuris gelbsti arba saugo giedantįjį.“ Tas, kuris saugo giedantįjį – tai Dievas. Todėl mantra vadinama Dievo garsu (Šabda Brahmanas).

Gajatri yra visi Dievai Viename. Dievybės, valdančios Gajatri, yra šios: Savitrė – vyriausioji penkių gyvybinių jėgų (pranų) Dievybė, kuri saugo tuos, kurie teisingai gyvena; Sarasvatė – globojanti žmogaus kalbą; Gajatrė – ugdo buddhi (intuiciją). Kadangi Gajatri mantra apima deives Savitrę, Sarasvatę ir Gajatrę, ji vadinama visų deivių įsikūnijimu – Sarvadevata Svarūpini. Deivės Gajatrė, Savitrė ir Sarasvatė globoja tris pagrindines žmogų valdančias energijas – fizinę (Savitrė), psichinę (Sarasvatė) ir metafizinę (Gajatrė). Žmogus turi išskaistinti ir išgryninti šias energijas ir naudoti jas kaip priemones savo gyvenimo tikslui suvokti. Šį didį tikslą galima pasiekti giedant Gajatri ir medituojant.

Gajatrė garbinama kaip Penkiaveidė deivė (Panča-Mukhi). Šie penki Gajatrės veidai simbolizuoja penkias gyvybines jėgas (pranas). Jos veidai yra šie:
1. Om
2. Bhur Bhuva Svaha
3. Tat Savitur Varenyam
4. Bhargo Devasya Dhimahi
5. Dhiyo Yo Nah Pracodayat

Gajatri sudievina penkis pradus (pirminius elementus) ir simbolizuoja juos valdančias Dievybes – Višnų, Sūrją, Mahėšvarą, Ganėšą ir Išvarą.

Gajatri mantra atskleidžia vienybę, kuri yra kūrinijos įvairovės pamatas. Tik pažinę šią vienybę galime suprasti įvairovę. Molis yra toks pats, nors iš jo žiedžiami įvairiausių pavidalų ir dydžių puodai. Auksas yra vienas, nors auksiniai papuošalai įvairūs. Atma yra viena, nors ją įkūnijusių pavidalų gali būti daugybė.

Ar Gajatri mantrą giedoti sanskritiškai?

Satjos Sai centrų vadovų konferencijoje Prašanti Nilajame Pasaulinės Sai organizacijos pirmininko Indulalo Šaho paklausė: „Ar tikrai Gajatri mantrą reikėtų giedoti sanskritiškai?“

Jis atsakė: „Dvasines giesmes skatinama giedoti gimtąja kalba, t. y. ta, kurią supranta dauguma grupės narių. Svamis yra pasakęs: „Jūsų organizacijoje gali atsirasti tokių žmonių, kurie reikalaus, kad būtų giedamos tik Sai bhadžanos, kartojamas tik Sai vardas ir kreipiamasi tik į Sai pavidalą. Tai didelė klaida. Šitaip jūs pažeminate Sai. Jei prisirišate prie Sai, bet atsitraukiate nuo Krišnos, tuomet čia gaunate pliusą, o ten – minusą. Rezultatas – nulis. Neskatinkite skirtumų, paremtų religija, kalba, regionu ar kokiu kitu laikinu pagrindu.“ Gajatri mantrą patariama kartoti sanskrito kalba, nes mantros garsai sukuria virpesius. Reikia atsiminti, kad žodis „Gajatri“ taip pat reiškia „metrą“ – t. y., tam tikrą taktą arba kartojimą tam tikru ritmu, siekiant sukurti virpesius.

Svamis ne kartą yra kalbėjęs apie Gajatri universalumą ir kad ją gali kartoti kiekvienas. Iš tiesų tai vienintelė mantra, kurią giedoti Svamis yra mokęs viešai (kalbos metu). Jis taip pat yra pasakęs, kad galima užmiršti bet kokią kitą mantrą, tik ne Gajatri. Tačiau Satja Sai Baba pabrėžia, kad melsdamiesi, kartodami mantras, giedodami giesmes, turime suprasti žodžių prasmę ir gilesnes jų prasmes. Jis taip pat yra pasakęs, kad kartojant reikia atsiminti nors bendrą žodžių prasmę. Todėl jei sugiedojus mantrą ji bus pakartota gimtąja kalba, tai padės sekėjams suvokti jos prasmę. Reikia atsiminti, kad bhadžana arba mantra iš esmės yra sekėjo „pokalbis su Dievu“. Reikia žinoti, ką sakome ar ko prašome Dievo.

Malaizijoje gyvenantiems kinams Sai sekėjams atrodė sunku ištarti sanskrito mantras, todėl jie išsivertė jas į kinų kalbą ir kartojo kinietiškai. Pokalbio metu jie Svamio paklausė:

Klausimas: Svami, ar galima mantras išversti ir kartoti kinietiškai?
Sai Baba: Taip! Taip! Bet kuria kalba.
Klausimas: Bet, Svami, kai kas sako, kad jei mantros nebus giedamos sanskritu ir nebus teisingai tariamos, jos gali neigiamai veikti žmogų?
Sai Baba: Ne! Ne! Nesvarbu, ar mantra išversta. Kas svarbu – tai širdis.“

Pagal „Sai kelias“, Vilnius: Satja, 2001.
Print Friendly Version of this page Get a PDF version of this webpage

Raktiniai žodžiai :